Saturday, August 13, 2011

berani x semestinya x malu

... "wea faizah, sejak bile ko malu ni?" buat pengetahuan sume soalan ni sering kali diajukan dekat aku. satu soalan aku nak tanya korang ade perasaan malu?.. sudah tentu jawapannya YA!! kan? ha! macm tu jugak la jwpn aku kalo ade org tny cam tu....

andakah anda:
boleh cakap di depan?
boleh buat muke selenge bila kena marah?
pidato?
suka mencuba benda baru?
mencabar diri?
bole ambik risiko?
atau sewaktu denganya...

jika jawapan anda dalam salah satu soalan di atas ada Ya! maknanya anda seorang yang BERANI!!! TAHNIAH. sebab tak rami orang dapat 'award' nih. dan begitu juga saya. baiklah kisah kali ini adalah 'saya juga ada sifat malu'.


satu hari pada tahun 2006, di kelas 6 abu bakar suasana riuh mcm pasar almaklumlah UPSR dah abis dah waktu tu... budak2 dok syok main.. x kisah main apa pon mcm main uno card, perang2, patung barbie, malaysian idol.. depend la depa nak main ape tiap2 hari mesti ade je benda nak dibawa main. tp hari tu main benda2 alah tu kejap ja *boring la tuh dak2 kelas tu buatla 'sesi chit chat' x kisah sape nak join je la kemudian topik hangat mencelahi 'chit chat' tu. ade sorang dak laki nmnya kubis (kan nm sbnar)
"ha nnt bila aku nak cari calon isteri aku nak cntik cam ashwara rai, bibir mcm angelina jolie, mata macm heliza... hahahaha x de ahh main je la.."
al-mklumlah kobis ni popular orangnya, nasib badan. kemudian soalan ditujukan kat kubis "wea, jannah ko x minat ke?" ketika itu she's is the hottest... " x nak a'ah aku x suka pompuan camtu dok *peda sangat (*jaga)" and then at the same time aku lalu disitu. kemudian.... "ha aku x nak isteri cam faizah x malu" ...... dan ini menyebabkan aku...
pissed off... dan berlaku perbelahan di situ dan dimanangi oleh aku... x aah.. xde pape pon kubis tu main2 je aku tau.aku ckp kat kubis bajet aar... berani pon ade malu gak aa... he's says just kidding. alah dah darjah 6 pikirla sume dah knl prgi masing walopun x la knai sangat.

mcm tu jugaklah sekarang.. sehingga ade yang membuat statement bhw aku selambe sangat sampai buat org yg bukan sejantina dgn aku malu dibuatnya aku. ha!! aku rasa macam nak...
korek hidung buat dunno je tp rasa mcm x sdp hati.. kena ckp kat sume dunia jgn kc statement org berani x malu... sesungguhnya orang berani tu la yang paling banyak malunya bnding org yang natural malu!!! sbb malunye dilawan dan x nak di tunjuk (egola katakn) sungguh sebenarnya aku malu dapat statement macm tu so kalo sape yang pikir org berani ni x malu tukaq la jadi berani x semestinya x malu.. sbb 'saya jugak ade rase malu'

semoga amalan kita makin maju belaka gamaknya. tingkatkan prestasi kurangkan kontroversi go!!

p/s: cerita di atas depand korang nak kata kisah benar atau fiktif sbb aku x kisah.

No comments: