Monday, August 22, 2011

hati ini?!


alhamdulillah akhirnya dapat gak aku post entri ni... sedar x sedar kite dah dekat fasa terakhir mungkin kite skang tgh dok sibuk beli kasut, baju, buat kek, biskut dan lain2 lah... tapi..
adakah kite guna ramdhan yang berbaki ni dgn baik?? post kali ini adalah untuk aku sendiri.

semalam aku disoal oleh seorang cg. luar

"tahun ni macam sat je noh kite puasa?"

pertanyaan ini mengiakan aku sahaja meskipun aku baru sedar.... rasa sebentar sangat aku rasa ramadhan kali ini. kalau di hitung ramadhan yg lalu rasa lama.. aku x sempat rase lagi penat melampau.... aku tahu aku x macm depa2 yang soleh. baiklah ada satu soalan. bagaimana ramadhan anda?. aku x tau samaada anda nak jwb:

"alhamdulillah improvement."
atau
"ok jer."
atau
"x tau la nak cakap ape."

bagi sape jawapannye yg ke-tiga, taubatlah (prgtn untuk aku jua) sebab masih ade peluang untuk kita, gunakan ramadhan yg berbaki untuk cover balik dosa2 kite. aku ade bace satu hadith ni.


al-agharr bin yasar al-muzniy r.a berkata rasulullah s.a.w bersabda, "Hai sekalian manusia, bertaubatlah kamu kepada Allah dan beristighfarlah (mintalah amun) kepada-Nya, maka sesungguhnya saya bertaubat (istighfar) setiap hari seratus kali."

Demikianlah didikan Rasulullah s.a.w kepada kita ummat islam yang percaya kepada ajaran-Nya, sebab istighfar ituu bagi manusia merupakan suatu alat yang terbaik untuk taqarrun (mendekatkan diri) kepada Allah, sebab di situ ada pengertian pengakuan sebagai hamba yang lemah, di samping pengakuan terhadap kebesaran-Nya yang mutlak tidak terbatas.

dan satu lagi


Abu musa Al-Asy'ari r.a berkata, "Bersabda Nabi s.a.w. "sesunguhnya Allah membentangkan tangan rahmatNYa pada waktu malam supaya bertaubat orang yang telah melakukan maksiat pada siang hari,juga menghulurkan tangan kemurahan-Nya pada waktu siang, supaya bertaubat orang yang berdosa pada waktu malam. keadaan itu tetap berlangsung hingga terbit dari arah Barat."

(Muslim)

di sini ingin aku mengatakan, aku bukan nak berlagak baik sesungguhnya aku tau diri aku bagaimana..... x rasa tersentuh ke dgn hadith nih?? sungguh masih ade peluang untuk kita bukti telah aku berikan. aku x soleh, aku tau tp doakan lah aku jadi THE BEST CALIPH. Diri ini rasa kerdil bila tgk blog2 orang yang baek2 mcm kak aku dan ramai lagi. kadang aku x suka bila orang kata "muka sama tapi perangai x sama." memanglah aku-aku dia dia..

caraku dan caranya berbeza....

baiklah ini saja untuk kali ini...

p/s: preparing for trial exam. pray for me.

No comments: