Sunday, September 25, 2011

kalaula masa tu bole...



salam semua..

story 1

Hari tu tengah dok study, ye la tengah exam la katakan huhu... dok tengah discuss2 tu mesti la ada xoxo gossip girls hahaha...
x gossip pon aku yang start dulu.

aku: eekan best kalo ade time machine bole la pi lawat zaman dulu2.

ahlam: uhm...!! baik jadi budak terus, lagi best lari sana sini, x yah srudy!! golek2 ataih pasiq best kot

aku: kalo aku nak pegi waktu f.2 sbb waktu tu x sapa pindah lagi batch kita

tiba2

izzatie: kalo aku, aku x nak mase aku pi ke belakang, aku nak terus jadi TUA!!
terus fokus nak ibadah ja pastu tunggu nak mati jumpa Allah. ssh
la dok badan remaja gini. sat ni nak tu nak ni baik jadi tua cpt2
langkau masa terus.

aku ngan ahlam agak... aaaa terkezut

ahlam: hang x mo kawin ka??

zatie: a'aala hahaha ha! aku cpt kan masa kawin satu hari lepaih tu terus jadi tua..

(besala tu pompuan mmg teringin nak rasa kawin camna)

bila aku dengar kawan aku ckap lagu tu, aku ngaku mmg pon susah dok bdn remaja nih walaupon orang dok puji phase ni, zaman tumbesaran la katakan. aku pon nak la jumpa Allah cepat2 tp aku x layak, ibadah pon x banyak lagi. aku nak jalan terakhir aku bilhusnil khatimah (pengakhiran yang baik)

aku tau, aku x layak berada di samping Pencipta, sedangkan aku ni banyak gila dosa!!. pernah x korang rasa malu bila solat?. 
rasa malu gila nak jumpa Allah sebab dosa banyak sangat. kadang ada dok rasa 'aku solat tp aku buat jahat' maknanya solat hampa suma x berkesan (pesanan untuk aku sebenarnya), rasa malu sangat nak jumpa, macam orang tlam dua muka kot. so, tanyala iman hampa.

p/s: kalo jadi tua jiwa x mature wat apa hahaha

 story 2

aku selalu cakap..

"betui ka kita nak graduate nih?? betui ka??"

pastu kawan aku adala ckap kat aku..

"wea faizah, dah masuk bulan 5 dok x cayo apo x tau, orang dah nak keluaq hang dok 'betuika betuika'
hang tau dok kalau hang dok kata lagu tu ja, nnt bila hang dah masuk u, hang kata 
'betul  ka masuk u dah ni?'
hang tau dok, dah bulan 5 dah ni, kalu hang dok akta lagu ni sampala graduate aku rasa hang x kan rasa nikmat jadi diri han sekarang hang dok abis masa hang dok pikiq, 
'betulka aku dah pom 5'
and so on, move on la faizah, come on la syeikh"

hmm betui la tu aku rasa, kalo kita dok abis masa fikir pasal masa lampau, masa realiti akan berlalu bawa kita pergi ke zaman seterusnya sehingga x sedar bahawa kita dah rugi masa muda kita. kalo dok pikiq2 'kalaulah-kalulah', bole jadi ka apa yang kita nak sedangkan kita dok masih berangan lagi.

ha pikiqla hampa suma, baru aku rasa aku dah rugi 5 bilan dok pikiq masa lampau sedangkan aku bole ja cipta memories yg  baru, x salah kao nak mengimbas.

"imbaslah kenangan semalam jadi azimat penguat semgat menempuh masa hadapan..."

tp don't stuck with it, syukurilah masa anda dan nikmatilah sebelum ia pergi meninggalkan anda. masa itu misteri, hari esok takkan jadi seperti hari ini. nikmatilah setiap detik.

p/s:hurmm aku dah rasa macam dah tua la pulak.


No comments: